söndag 22 maj 2011

Gotland i maj


En liten minisemester på Gotland i maj borde väl gå bra med en liten 3-åring tänkte jag. En enkel match då man bara tar bilen till färjan och packar in det man vill få med. En färdig matkasse från Tasteline underlättade mat besluten och den kunde också slängas in i bilen. Vi hittade ett litet hus att hyra på blocket . Huset låg vid havet och var en tidsresa in i 70-talet . Där fanns kanske inte de rätta retro prylarna som jag faller för, men väl små bonader med ordspråk och rya bonader med söta blåmesar!







Mina ögon har en bra scanning förmåga då det gäller mysiga miljöer och god mat så därför blev det förstås ett stopp vid Leva Kungslador. Miljön var sagolikt vacker så här i maj när grönskan är som allra finast. Gårdsbutiken var tyvärr stängd , så det blev inga nya bara måste ha prylar för min del . Till stor glädje däremot för mitt ressällskap som endast hade blicken för naturreservat. På den punkten är det alltid jag som går minus ! Fler därute som har män med annat intresse än för butiker och annat när man är på semester?
Gotland i maj kan beskrivas som ett enda stort Nangijala !. Körsbärsträdet blommade så här fint alldeles utan för huset . Gullvivor som är min favorit blommade precis överallt .
Raukarna var lagom stora berg att bestiga  för lille Valdemar!
Den här vackra koppen fick bli mitt enda materiella minne från Gotland . Butiken hade stängt för dagen men jag envisades med att få stå utanför och titta in i den underbara lilla butiken . Det var så jag upptäcktes av den vaktande hunden, och en snäll keramiker kom då och öppnade åt mig! Det fanns förstås hur mycket som helst som jag ville ha , men en vacker mugg från Fide är aldrig fel! 

6 kommentarer:

  1. Åh, vad vackert! Nangijala har börjat bli ett samtalsämne här hemma, då 6-åringen börjar fundera över döden. Genialt att ta med en färdig matkasse på tur! Finns det annars något mer ångestladdat än matplanering för semester?
    Ja, nu har du varit på "ÖN", som en äkta bloggerska!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men Gotland, blir inte ett dugg avis... *fingrarna i kors* Vill också åka på semester!!!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Underbart:) jag saknar ön men mest för min älskade bästis J finns där:)) i sommar blir det drygt en veckas semester med dop för vår del!

    Det där med matkassen var ju världens hetaste gips;)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, ljuvliga Gotland! Två veckor i sommar, men skulle gärna åka offseason just för att få en lite annan bild. Leva Kungslador var vi på en del förra året. Gillar det där draperiet med tofsar - skulle vilja ha något liknande på ett ställe hemma hos oss.

    SvaraRadera
  5. Gotland är (nästan) som bäst på våren eller hösten när alla vi "Stockholmare" har lämnat ön. Min syster har hus i Fide så det blir alltid några besök hos Ingela på Fide Fajans. Jag har till och med bott hos henne när hon körde B&B i sitt stora hus. Den där koppen har jag inte sett förut, är det en ny design?

    SvaraRadera
  6. Är det sant... så avis jag kan bli! Gotland i maj låter som det bästa tänkbara ever. Vi var där i juni för fem år sedan, det var före högsäsongen och klart mycket bättre än då vi trängdes med turister x tusen tio år tidigare i juli. Men maj låter som sagt optimalt i mina öron.
    Ska jag vara helt ärligt så skiter jag nog i maj, juni eller juni - bara jag får åka dit igen. Typ nu. I sommar.
    Älskar dina bilder!
    Kram kram.

    SvaraRadera