lördag 10 september 2011

När man måste blunda för kantareller!

I morse tog vi oss ut i skogen för att fylla på med lite mer svamp. Sist vi var ute fanns det hur mycket kantareller som helst. Och visst fanns det mängder av dem fortfarande, men nu hade även trattisarna dykt upp . Det fanns så mycket att vi var tvungna att blunda i jakten på de gula kantarellerna. 
Liten Valdemar var riktigt duktig som orkade med vårt traskande och besatta letande . 


Nu återstår några timmars pyssel av svamp rensning . En äppelkaka hoppas jag få till men vi får se, kanske stupar jag efter all svamprensning.

Trevligt också är att bli riktigt nöjd över ett nytt nummer av Rescidence .Av de tidningar som kommit senaste tiden utnämner jag Residence som segrare den här omgången. Det fanns lite av allt som i en välfylld plockgodis påse , tänk det färggranna Italienska kaklet som jag i april bloggade om bl.a fanns att se uppsatt i ett läckert kök. Hm nu fick jag kakelgrubblerier minsann!


Barnböcker kan också vara riktigt trevliga när man träffar rätt och boken om Billy och hans mamma hör till favoriterna här hemma . Den här gången hamnar Billy på sjukhus och träffar en snäll tatuerad motorcykelknutte. Läsvärd både för barn och deras föräldrar , inte minst är den bra för alla detaljer som känns igen från verkliga livet.



6 kommentarer:

  1. Men jisses vilket kantarellparadis!
    Jag har aldrig sett något liknande... Visserligen är jag inte så flitig i svampskogen men ändå. Häftigt att se! Nu förstår jag vad alla lyriska människor pratar om när de nämner sina plockställen. Verkar som att ni har det riktigt gott i skogarna.

    Efter tre timmar i sträck i köket är jag lite mör i fötterna men nu drar det ihop sig till grillknytis.

    Önskar fortsatt trevlig helg - med eller utan äppelkaka!

    SvaraRadera
  2. Åh herre gud , där kan man nästan ligga ner och plocka ;-)

    Residence är en nog min favorit bland inredningstidningar.

    SvaraRadera
  3. Jösses, jag tror att jag måste ge mig ut i skogen jag med. Lovely!!!!

    SvaraRadera
  4. Ja jösses vilken fin grön matta fylld med skogens guld!! Vi lyckas aldrig hitta några när vi väl beger oss ut. Vi är fortfarande oeniga om hur en kantarell skog ska se ut :)

    Plockar fortfarande min svamp på Hötorget ;)

    SvaraRadera
  5. Men hjälp, vilket himmelrike för svampplockare ni har hittat! Jag förstår att ni plockar så mycket som ni bara kan och kantareller kan man ju aldrig få för många av. Sååå gott och helt klart värt den mindre roliga rensningen. ;)

    Böckerna om Billy var stor favorit här hemma när barnen var små. Jag saknar dem faktiskt och på bokmässan varje år brukar jag stå och bläddra i dem och minnas alla de där mysiga lässtunderna med barnen och Billy.

    Tack snälla du för dina rara ord hos mig! Vad glad jag blir! :) Och visst är Sharleen Spiteri still going strong? En kvinna med en fantastisk röst.

    Njut av all er fina svamp och ha en fortsatt fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt! Svamp, böcker o en massa sköna tidningar, och så fina Valdemar, mysigt har du! Ingen jobbstart här ännu men förkylningar x 2 på Philip, men nu är vi snart med igen : )
    Malin

    SvaraRadera