lördag 8 oktober 2011

En lördag i oktober



 Att låta bli att slinka in på Zetas när man har vägarna förbi är en omöjlighet! . Det är ju inte en vanlig handelsträdgård , mer en upplevelse och rensa tankarna oas.
Att sen kunna följa årstiderna i en trädgård som denna gör det hela ännu mer märkvärdigt. 
Det är inte alltid så att jag kommer hem med kassar fulla av plantor , för det mesta blir det bara en lunch eller en fika. Idag blev det en påse lyxiga kolor med smak av saltlakrits, havsalt och vanilj , choklad och polka .
Senare ikväll blir det äntligen filmen Julie &Julia . Som matnörd bör man väl ha sett den , men inte förrän nu dök den upp på billighetspris i lokala Ica. 
Hirams klassiska kokbok tillhör också en av de böcker som man bara måste ha. Det är lite trygg farmor känsla över den och alls inte den typen av böcker som jag vanligtvis faller för. Inga som helst läckra bilder på smaskig mat , utan bara recept på vanlig god mat och givetvis  Hirams egna små illustrationer.Jag ska nog ta och fundera ut en god middag från den boken . Det får helt enkelt bli en utmaning att välja mat utan att först sett den på bild.

1 kommentar:

  1. Zetas är bäst! Nu när jag inte längre bor så långt söderut (förut i Huddinge/Glömsta) har jag inte vägarna förbi lika naturligt längre så det var verkligen alldeles för länge sedan...

    Det låter som att du har haft/har/ska ha en riktigt härlig dag trots städning m.m. Gillar din "anfallsvinkel" där med musik och dammsugarmunstycket om mick. Kan nästan se det framför mig, med några danssteg också :-)

    Tack för tips på både kokbok och film, har missat båda totalt. Vad är det för typ av mat i Hirams kokbok? Lite kittlande att inte se några färdiga bilder av maten innan man sätter igång.

    Jag har nu en förhoppningsvis grym chiligryta på spisen som ska puttra ett tag till. Dofterna lovar gott!

    Önskar dig en riktigt bra lördagskväll, berätta gärna om filmen sen.

    Kram till fina Carina

    SvaraRadera