onsdag 6 juni 2012

6 juni

Grannarna står för dagens blågula inslag i brist på egen flaggstång. Jag firar istället dagen med ett efterlängtat bullbak. Fyllningen i dagens bullar blev med smör, vanilj, mandelmassa, och nystött kardemumma. Sen när solen tittar fram lagom till att bullarna är färdiga blir man allt barnsligt glad. Rabarbersaft och nygräddade bullar passar bra in på dagens datum. Om man sen ska ägna sig åt andra typiska svenska företeelser måste väl ändå ett besök på Ikea räknas in,  för när annars ska sånt hinnas med?. Ikeas personal får istället längta till Sveriges riktiga Nationaldag då varuhuset håller stängt - midsommarafton! Kvällens middag funderar jag över - blir det tacos ? numera ganska så svenskt!
Blomma för dagen , ett passande namn!

4 kommentarer:

  1. Mmm vad dina bullar låter goda. Jag älskar din duk, det tyget är ett av mina favoriter. Underbart fint. Och stringhyllan du spanat in låter inte helt fel. Väntar på bilder framöver då..!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härlig eftermiddag - solen kom fram och värmen också - helt otroligt! Inga bullar här, inte ens matlagning att tala om (färdiggrillad kyckling och Felix rösti)... Men så målar vi och fixar lgh så det får vara ok. Lite jordgubbar smaskar vi på under tiden i alla fall, jordgubbar om nåt är ju väldigt svenskt.

    Ser att lockarna fallit helt och hållet från Valdemar - somrigt fräscht och buspojkigt!

    De där bullarna med rabarbersaft (min favoritsaft) hade suttit fint idag på eftermiddagen när sockret låg nere och vi inhandlade färg m.m. på K-Rauta i KK. Träffade en kollega där som hade varit på IKEA, ingen rolig historia tyckte han. Det är tydligen MÅNGA som firar nationaldagen på det svenskaste av företag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att läsa om er SNABB middag! Ni jobbar på bra. Antar att lite ny energi kom till då det vankas försäljning.

      Som jag misstänkte - många var dom som firade nationaldagen på Ikea.

      Nu skall jag också snart dyka ner i jordgubbsskålen! Kram C

      Radera
  3. BULLAR & rabarbersaft, jojagtackar...svenskare kan det väl nästan INTE BLI :)

    SvaraRadera