tisdag 25 september 2012

Mat och Afrika

Två nya böcker beställdes igår. Självklart blev det en ny kokbok till den ständigt växande samlingen som stundom också ger mig lite dåligt samvete. I mitt fall är ju habegäret klart mycket större än orken att planera maten ur alla kokböcker jag har. Det är bilderna jag vill åt och nytänkandet, och när det kommer till matlagningens grunder är jag faktiskt självlärd. Sohies Mat verkar bjuda på rustik och enkel mat- den tid då matens skulle byggas till torn  verkar tack och lov vara förbi. Den andra boken Den afrikanska farmen får komma hem till mig för det snygga omslaget kan erkännas, nja inte bara det snygga omslaget. Min sambos familj är ju faktiskt släkt med Karen Blixen på omvägar. I vårt vardagsrum har vi därför enliten Afrika hörna med en tavla av självaste Kamante.

1 kommentar:

  1. En afrikansk hörna hemma hos er - det var otippat :-) Tänk att jag har suttit bredvid sambon till han som är släkt med... Jag mötte Lassie :-) Mycket snyggt omslag på den boken!

    SvaraRadera