söndag 16 december 2012

Lusseblaffa

Efter två lussebaks omgångar var det åter dags att fylla frysen med lite saffransbröd. I en storfamilj är det en omöjlighet att tro att en bak omgång ska räcka fram till Lucia. Inte ens de bullar som gömdes under den frysta spenaten fick vara ifred om jag säger så. Så i torsdags bestämde jag för att testa en variant på saffransbröd jag hittat i en liten recept folder från COOP.
Enklast möjliga tillvägagångssätt och självklart i dubbel sats bakade jag en enda stor lusseblaffa. Lätt som en plätt och riktigt saftigt blev det när jag ökade på smöret och mandelmassan. När allt var klart skar jag upp blaffan i 6 rejäla rektanglar och gömde några i frysen. Därmed är det nu slut bakat för i år när det kommer till saffransbröd.
Receptet på Lusseblaffan finns här.
Närbild på min version av Lusseblaffa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar