tisdag 17 maj 2011

Detaljer

Ute på landet hittade jag i en kokbok av Sanna Töringe. Där fanns den bild av en perfekt nötta gamla korgstolen som jag länge burit med mig. En skuggig altan och på bordet en god sallad och lite dryck , beskriver den ultimata känslan av sommarliv på ett avslappnat sätt.



Jag är nog lite svag för den stil som finns runt medelhavet . I en av alla tidningar såg jag en platsbyggd soffa ,med kakelplattor i alla de mönster och färger som jag blev riktigt förtjust i. Den måste jag komma ihåg minns jag. Ett stort bord i betong och lite slitna korgstolar runt om ger också den rätta känslan . Det finns säkert tusen detaljer till som skapar den medelhavsaltan jag försöker beskriva , här kommer några. Kom gärna med fler detaljer som finns i era altan drömmar!











Bänken eller soffan jag såg var kaklad i den här stilen . Alla mönster på en gång som blev ett riktigt charmigt resultat!
En ljuskrona som den här känns pampig och enkel på samma gång. Lyktor i marockansk stil hör också till.
Kuddar från Anna O. Kelimkuddar blir också fint men sticker lite i ryggen!
Fikon i alla former. Länge har tyget fiki funnits som en favorit.

6 kommentarer:

  1. Hej Carina,
    Vad roligt att du hittade till mig och min blogg. Lite roligt att vi har samma namn. Det är kanske inte så konstigt, både Carina var populärt på 60-talet och Bengtsson är ju inte världens mest ovanliga efternamn.

    När jag läser ditt inlägg blir jag så sugen på sommar och sol. Idag är det så långt ifrån det vi kan komma, ösregn och kallt.
    Ha en skön tisdag.
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  2. Har också en förkärlek till marockanskt kakel.

    Vi satt och pratade om Toscana och Italien på lunchen precis och din första bild ser ju ut att komma därifrån.

    LiseLotte

    SvaraRadera
  3. När jag ser din bild på rottingstolen blir jag ännu gladare över mitt eget fynd! Tänk att sitta just så där i halvskuggan med en god sallad - ljuvligt! Marockanskt kakel tänker vi lägga in som golv på vår toalett (vilket år som helst). Nästan en likadan ljuskrona finns hos min nyupptäckta gårdsbutik www.dizajnboden.se Du får komma förbi någon dag så kan vi göra ett studiebesök!

    SvaraRadera
  4. Jag gör gärna ett studiebsök med dig . Vi verkar ju falla för samma saker. Fick nyss höra att jag kanske är cybersynsk !

    Fint i-landsbekymmer du har framför dig när det kommer till kakalbeslut!

    SvaraRadera
  5. Fiki är fantastiskt fint! Riktigt superfint!
    Jag ägde en korgstol en gång, men den skrämde livet ur mig om kvällarna när den "knäppte till" i rottingen efter att jag klivit ur den. Men så stod den ju intill mitt sovrum då. :)

    Kram.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina grejor, rottingstolen är verkligen underbar och marockanskt kakel finfint,
    Malin

    SvaraRadera