måndag 20 juni 2011

Jag leker fransk husmor!


Bara några dagar innan den vår allra svenskaste högtid får jag för mig att leka fransk husmor . Sillen färsk potatisen och nubben , grillspetten och jordgubbstårt racet kör vi på fredag . I kväll gick det faktiskt att sitta utomhus och desto bättre smakade då den vitlöks drypande kycklingen med potatis , grönsaker , citron och örter. Här behövs det inget recept man bara väljer det som finns hemma . Notera också att ett visst kakfat , som i kväll fick agera salladsskål . Salvatore , blev ytterligare en ny blå kärlek till mitt hem .




Kakfatet Salvatore från creme de la creme

Världens enklaste och bland det godaste i middagsväg. Jag gjorde en sås på lätt cremé fraiche vitlök timjan och parmensan , som också var riktigt god att dippa grönsakerna i.

6 kommentarer:

  1. Jösses vad gott! Det här ska jag göra på semestern! TACK för franska husmorstips!

    Ps. Har ni verkligen med er kanariefåglar på båten ut till landet? ;)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar rätter när allt är i samma form ;)
    Salvatore är väldigt fin. Hon är duktig hon Ida.

    SvaraRadera
  3. Kakfat av detta slag de är väldigt användbara. I dem kan man ha det mesta, även smycken :-)

    Vilken kock du är. Vad härligt tänker jag, som inte är någon talang i köket.

    SvaraRadera
  4. Ser gudomligt gott ut, definitivt ett uppköp jämfört med min omelettlunch. Och visst är Ahrrenius fantastisk, gillar också hennes grejor och vilket gulligt litet bi du har hemma! Tack för fina inlägg du gjort,
    Malin

    SvaraRadera
  5. Ser gudomligt gott ut! Själv har jag som vanligt slarvätit middag idag(skäms!) Lovar mig själv att prova denna pippi-middag någon dag under Midsommarhelgen!

    Ps. Salvatore verkar ju trivas utmärkt somma salladsfat!

    SvaraRadera
  6. Ja, tjejen kan laga mat! Suck! Har aldrig ätit något tråkigt hos denna fantastiska matmadam. Skriver bara så, så att ni som inte fått detta privilegium genom åren, ska bli riktigt avundsjuka!

    SvaraRadera