onsdag 26 oktober 2011

Så ramlade jag dit igen!

Idag damp den ner i vår brevlåda , Lantliv Julspecial och därmed gick startskottet för julen 2011 för mig. Det är samma visa varje år, jag vill bara inte ta in att snart är mörkret och julen över oss.
Men varje år tycks jag ändå ramla dit. För inför varje jul dyker de ena efter det andra mysiga reportaget upp i tidningarnas värld. Det brukar vara mat, juliga prylar och blommor som fastnar på näthinnan och sätter igång tankar som att i år skall jag börja i tid , bara ägna mig åt det som verkligen är nödvändigt och viktigt för mig. Men som alla vet är december månad ett enda omänskligt race i måsten . 
Kanske är det bäst att inte bläddra i en enda tidning , eller hålla sig helt borta från alla advents och vinterskrudade hem i bloggvärlden . Nja, det kommer nog aldrig att gå vägen. Men några amaryllisar kanske jag ändå kan få smygstarta med, de kräver väl inte så mycket energi. 

OBS gammalt nummer!
Det här grön mönstrade pappret blev jag glad av! Papp Limited
I det nya Lantliv fanns det som vanligt så mycket fint och gott att njuta av. Jag tycker speciellt bra om att de den här gången lyckades skapa julstämning utan att överdosera i rött och tomtegull. De sidor som var riktigt inspirerande hette " Rum för klappar" . Riktigt fint, och faktiskt en känsla av vår förmedlades med de gröna färgerna , ljusa träslagen och vackra pappret på väggen. 
En rosenkelim matta to die for hittade jag också . Den dag jag kommer över ett par byxor som "Pojken med Guldbyxorna " hade, slår jag till på en. Det skulle vara roligt att höra vilka tankar ni har inför stundande högtid . Panik eller årets sista stora happening?

5 kommentarer:

  1. Riktigt fin inspiration vankades det - håller med! I år stylar jag lite jul och då får man vara ute i god tid. Jag kör julmusik för att komma i stämning :) Men för egen del kör jag så mycket som jag gillar och hinner med. Ibland räcker det att kolla på bilder!

    SvaraRadera
  2. Jag är en julgalning, smider redan planer på julklappar och längtar efter ljus, amaryllis, hyacinther och snö. Ja du förstår, men december är galet och vår mellankille passar på att fylla år 20 dec...
    kram
    Malin

    SvaraRadera
  3. Nej ingen panik. Bara förväntan! Jag julpiffar inte lika mycket nu som jag gjorde förut. Jag gillar att "jula till det" med minigran från skogen och några amaryllisar. Spela julmusik och baka lite pepparkakor. Men jag gör det för att jag VILL och inte för att jag MÅSTE!! :)
    Simma lugnt och gör det som du känner för!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Jag fick också hem den igår. Och förra veckan damp Drömhem & Trädgård ner i brevlådan med liknande omslag som SKRIKER jul. Jag öppnade inte tidningen igår och har inte öppnat Drömhem & Trädgård heller.

    Det kan bli lite för mycket. Blir helt matt av allt pyssel, dekorerande, fixande och trixande. Men det är ju för att jag inser att jag inte orkar göra allt så'nt där själv. Men det är fint att titta på.

    Jag får inte panik av julen för jag gör bara det jag vill och känner ingen som helst press. Julstjärnor gillar jag och vill helst ha en i varje fönster (alla tre i sta'n...). Mycket för ljuset och för att det är fint och så gillar jag att kolla vad alla andra sätter upp i sina fönster.

    Amaryllis brukar jag också köpa. De är fina och lagom juliga. Men ungefär där stannar det och jag är nöjd med det. Tack och lov finns det så många andra som gör julfint hemma som jag får nöjet att njuta av, både i tidningar och i verkligheten.

    Go' jul!

    SvaraRadera
  5. Tar julen med ro. Fram till den 20:e, där brukar paniken kicka in. Kanske jag/vi ska planera lite bättre i år för att slippa alla vändor i olika köpcentrum och tjurrusningar på stan med 450 000 andra människor i panik.
    Hemma har jag vita amaryllisar, gör några blomarrangemang, julstjärnor och lite lite småpynt, men thats it. Nu när du fick mig att tänka så är jag nog alldeles redo att välkomna julen. Kram Katarina

    SvaraRadera