tisdag 25 oktober 2011

Tesalongen

Kika in här för att se vad som bjuds på i en tesalong.

Så äntligen idag öppnar ett Svenskt Tenn igen . Lite nyfiken är jag allt om tesalongen nu får Östermalms latte-mammorna att konvertera, och istället bli oolong-mammor? Egentligen får jag inte riktigt ihop bilden av små barn krypandes runt i en tesalong. Men jag kan ha helt fel, kanske finns det micro och majskrokar till de små och vattenskålar till den lilla chichuauan. På bilden ovan kan man se Estrid  sitta på golvet och försiktigt dricka sitt te. Just så försiktigt ska jag också sitta med min lilla kopp och kanna för att undvika drälla på mattan eller kuddarna.



Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson drack sin favoritdryck te två gånger om dagen: två och en halv kopp på morgonen och två och en halv kopp till lunch. Ofta med denna dikt i sina tankar.

Den första koppen fuktar mina torra läppar.
Den andra bryter min ensamhet.
Den tredje koppen letar sig in till mina torra inälvor.
Den fjärde ger mig en lätt svettning.
Den femte renar mig.
Den sjätte för mig till de odödligas rike.

Lu Tung
Kinesisk 700-tals poet

5 kommentarer:

  1. Det blir nog ett populärt häng för nämnda damer!

    Där skulle man sitta i sina jeans, svarta kängor och "naturella", totalt omanikyrerade naglar och spreta med lillfingret när man håller i tekoppen :-)

    Dikten som sjunger teets lov, gillar jag! Även britterna måste vara inspirerade av den devisen. En kopp te är lösningen på alla problem känns det som när man tittar på Morden i Midsummer...

    Oh, a dead body (again)! Here dear, have a nice cup of tea :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det måste man ju prova. Sitta och sippa på en kopp te och titta och sukta efter allt runt omkring. Man kan också tänka sig att ta med en stor väska och knöggla ner en kudde eller två. Sno, helt sonika. Sen springa. Men då kan man ju inte komma tillbaka igen. Eller så ska jag gå och lägga mig nu efter en sjukt jobbig jobbdag...

    Läste att du VABade, hög feber på lille sonen, stackars liten. Hoppas på bättring imorrn.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Dit vill jag för att observera folk! och dricka "a cup of tea", förstås. Blir därimot en aning för spännande att ta med en tvååring...

    SvaraRadera
  4. Hahaha! jag var där i måndags och jag kan garantera att inga majskrokar kommer över tröskeln där. Jag vart ärligt talat lite besviken för jag hade väntat mig mer Josef Frank och mindre minimalism. Tyckte att det var lite väl vitt och stilrent...
    Här dricker man te, sitter fint och konverserar - under väl ordnande former. Inga utbrott, kräks, blöjbyten lär välkomnas här. I promise.

    SvaraRadera