tisdag 18 oktober 2011

Saltlakrits -Kola -Choklad !

Efter gårdagens saltlakritskola craving som Weronica också drabbats av så måste jag helt enkelt ta upp en favorit i repris.
Att jag då och då beger mig till Zetas är kanske inte någon nyhet. Och när man ägnar sig åt trevligheter som små utflykter så ingår alltid ett besök i deras lilla café. När de sen bakar den maffiga kladdkakan med saltlakritskola 
topping, tjusigt dekorerad med havssalt pistagenötter och granatäpple, så är lyckan fullkomlig! Den tårtan var jag helt enkelt tvungen att försöka mig på. Ett tips är att passa på att göra två tårtor på samma gång när man ändå kokar en riklig kolasmet .Välj ett favoritrecept på kladdkaka och gör sedan kolan från Johanna Westmans recept.
Kolasmeten häller man över den färdiga kladdkakan, som sen får stelna . 

Kolorna bara doppade i choklad är inte fy skam dom heller, och en utmärkt present om man vill smöra lite extra för någon. En termometer är inte så dumt att skaffa inför kolakokning , annars får man helt enkelt ta till det gamla kulprovet.

En himmelskt god tårta på en vacker tallrik!

7 kommentarer:

  1. Hey! Härlig helg du verkar ha haft, har hunnit saknat dig för en stund. Kan inte ens tänka mig njutningen, eget hotellrum, inga tider att passa. Ack.
    Jag trodde i söndags att jag skulle få en halv söndag för mig själv. 5 ynka minuter senare kommer familjen tillbaka och tillställningen de skulle gå på var inställd. Nu kan jag inte sluta tänka på att få vara själv för en stund. Gärna på eget hotellrum. George skulle kunna få vara inblandad.

    Du den där kolakladdkakan. Den måste jag testa till helgen.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Katarina- Jag kan helt och fullt förstå din frustration! Min sambo fattade inte ett dugg vad som var poängen med att ta in på hotell och bara ta det lugnt. Den här helgen vill jag påstå saknades inte ens George som sällskap !Hoppas att du snart får en date med dig själv om nu inte herr Clooney finns att tillgå.

    SvaraRadera
  3. MUMSIGT värre;) Zeta är en liten oas....Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. George har promenerat på röda mattan med ny donna, rapporterar norska Dagbladet... men som sagt, inte saknade vi honom, även om han nog ingick i ett eller annat samtalsämne ändå!!!
    Nej, inte behöver man åka så himla långt bort - bara jobbigt att behöva ta med en reseadapter för att kunna ladda batterierna. Här i Oslo har några väninnor och jag ibland tagit en fredagskvällstur till IKEA och suttit i en soffa och snackat! (Dom stänger ju 23 - längre orkar man inte ändå.) Männen bara häpnar...

    SvaraRadera
  5. Lustigt, jag är så inne på kombinationen lakrits - choklad just nu. Värsta cravingen. Så tack tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Amen - så himla gott! Måste testas typ väldigt snart. Skulle inte ha något emot en bit just precis i detta nu!

    SvaraRadera
  7. O, den där gamla godingen - I love it! Om jag inte kommer ihåg helt fel var det väl just en sån där du hade med till mamman i Uttran en gång? Vi måste ses snart!

    SvaraRadera