fredag 11 november 2011

Sockerbomber!

Igår kväll begav jag mig till vårt lilla lokala bageri och gick en kurs i macron och cup-cake bak. Ett ganska spontant infall vill jag medge. Jag som inte alls fallit för de små pastellfärgade bakverken som kräver största möjliga noggrannhet att tillverka. Not my cup of tea at all, när det kommer till duttande. Men däremot har jag inget emot att  träffa ett gäng glada fnissiga tjejer, som också för en kväll tagit ledigt från vardagen.

Just det här bakverket är inget man höftar ihop. Ingen våg, ingen macron.
Snurrigt värre i början när 8 damer skulle samsas kring en våg!
Tänk att vissa gör allt rätt första gången . Den grupp jag tillhörde hällde ner sockerlagen alldeles för långsamt i marängsmeten och fluffet uteblev. Bara att börja om igen!
 Hiskligt söta små rosa moln. Jag som älskar sötsaker fick knappt ner en bit! Nästa gång vi träffas ska vi lära oss baka surdegsbröd. Lite nyttigare och alls inte lika sött . Jag är nog mer bull och surdegstypen. Men nu vet jag åtminstone hur de smakar... de små trendiga bakverken.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med att det roliga måste ju ha varit att få göra det tillsammans. Jag älskar däremot dessa små konstverk till kaffet.

    SvaraRadera
  2. Men gud så kul... Alltså för umgängets skull, tänker jag då. Det där med Macroner är inte min kopp te heller, men söta att titta på är de och att baka tillsammans måste vara superkul. Jag ska bara leta upp mitt förkläde så kommer jag. :)

    Kram kram

    SvaraRadera