torsdag 1 december 2011

Jag minns tillbaka igen...

1:a december och ute stormar det så att rutorna darrar. Idag var det också dags att öppna första luckan i kalendern. På senare år har jag inte alls följt julkalendern i tv. Men nu med en ny liten familjemedlem kan det kanske bli en ny tradition. 
Själv kan jag bara minnas ett fåtal av barndomens julkalendrar. En av dom tror jag hette Barnen i höjden, och själva kalendern såg ut som ett höghus. Sen var det Carl-Gustaf Lindstedt som hippie i 70-tals Broster Broster. Den var som som sagt väldigt mycket 70-tal, precis de flesta andra barnprogrammen från den tiden.
Jul i Mumindalen var en annan. Om jag inte minns fel så var det så att den kalendern saknade luckor, och man fick istället klistra dit dagens händelse. Så här vintrig och fin var Julen i Mumindalen 1973.
Sen måste jag också tillägga att det fanns en klar favorit kalender som jag med förtjusning följde när mina stora killar var små- Sunes Jul. Här kommer ett höjdar avsnitt!

2 kommentarer:

  1. Och Trolltider! Hörde på morgon-TV hur en liten tjej (aktuell i årets julkalender) berättade att det är hennes favoritjulkalender, hon hade sett den på DVD. Still going strong alltså :-)

    Och så gillade jag Jul igen hos Julofsson med Ulf Brunnberg...

    Om Trazan och Banarne hade haft julkalender och inte bara Sommarlovsmorgon hade det nog varit absoluta favoriten.

    God natt!

    SvaraRadera
  2. Kör själv en julkalender på Biggest-Loser.se :)

    SvaraRadera