tisdag 20 december 2011

Mat på TV

Halv åtta hos mig är nog det enda tv-program jag följer just nu. ( Hmm tv-program lät inte det väldigt mycket 70-tal ???) Men så är jag ett barn av den tiden då man såg på tv-program.

Igår lagades det god mat i min smak. Riktigt snyggt hade han också hemma kvällens värd. Det är väl det som jag gillar med den sortens underhållning , när man både får se på god mat och hur vanligt folk bor. 
Ibland händer det att man är riktigt skrytsam. Mästare på bearnaise utger man sig för,  sen slutar såsen i en riktig flopp! Några verkar inte alls tycka om mat och gnäller något otroligt, ingenting verkar passa. Då surnar jag till och frågar mig varför man då ställer upp i ett matprogram??!!
Men kanske är det det som är grejen, de slätstrukna och nöjda gästerna blir för tråkiga att ha med i tv helt enkelt.

Gårdagens värd Paul lagade en middag som jag skulle kunna tänka mig till nyår. Hallonparfait med dajm och lite tjunuskisås finns nu som en stark dessert kandidat. Fler recept finns att kika på här.



Hallonparfait med dajm och kolasås

Hallonparfait med dajm och kolasås
Hallonparfaiten låg i en riktig gammal hög glassform. Tallrikarna var också riktigt tjusiga minsann!
Hallonparfait 4 st äggulor
1 dl socker
0.5 dl vatten
4 dl vispgrädde
3 dl frysta hallon
1 st dubbeldajm
Tjinuskisås 3 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
50 g smör

Tips
Tillagningstid: 30 min + 8 h frystid

1. Hallonparfait
Blanda äggulor, socker vatten och rom i en kastrull.

2. Sjud blandningen till krämig konsistens. Ställ åt sidan.
3. Vispa grädden hårt.
4. Häll ner de frysta hallonen i den ljumma krämen. Vänd försiktigt ner hallonblandningen i grädden.
5. Häll smeten i en förkyld enlitersform. Ställ i frysen minst 8 tim före servering, gärna över natten.
6. Tjinuskisås
Koka upp alltsammans och låt koka på svag värme i ca 15 min. Servera såsen ljummen.

7. Servera hallonparfaiten med hackad dajm och tjinuskisås.

1 kommentar:

  1. Jag dööör, så gott. Och fatet får väldigt gärna flytta hem till mig. Vill ha sånna tekoppar!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera