söndag 1 januari 2012

Gott nytt grönt år på er!

Så nu äntligen kanske kan jag börja få ett lugn i kroppen då julen och nyåret har klarats av . Inte låter det så särskilt muntert med "klarats av" men på senare år är det så jag känt inför julen . Men nu är den över och tidningarnas löpsedlar försöker överträffa varandra med den ena mirakel dieten efter den andra. I min brevlåda får jag åter igen en inbjudan till viktväktarna , där man nu arbetat fram ännu ett fantastiskt viktminsknings program där man knappt behöver känna att man går miste om en enda liten onyttighet!

Men med ett sprillans nytt år som nu ligger framför oss, så får man ändå lite mer lust att ge sig en ny chans till en piggare och friskare livsstil. I vanlig ordning innebär det för mig att slänga ut julen och skapa nya fria ytor .Bort med allt som tynger , rensa ut all jul ur kylskåpet - slut på prinskorven nu Valdemar!, in med ny energi . Jag tror inte jag är ensam om det tänket just nu!

Så inför kommande vecka skall jag försöka ladda med ny energi och god fräsch mat. Idag blir det dock stora slappar dagen . Kanske till och med lyckas jag få sönerna ur sängen lagom till middagsdags . Kan tänka mig då att de väljer att bege sig till lokala pizza haket , där de flesta dagen efter väljer att passera -för inte orkar man ställa sig i köket igen och fixa en 3-rätters.
                              Här kommer en av de rätter jag inför veckan är sugen på att prova!

            Powerkyckling med apelsin och granatäpple

I vintertider behöver vi massor med färgstark mat med antioxidanter som kan försvara oss från diverse åkommor som härjar. Varsågod, vi bjuder på en härlig kyckling med en dressing av apelsin, vitlök och granatäpple.
Powerkyckling med apelsin och granatäpple
Foto: Ulrika Ekblom
Antal portioner: 4
Ingredienser
8 st kycklingklubbor, alt 12 kycklinglår
1 st ekologisk apelsin
0.5 kruka rosmarin
1 dl kalamataoliver
Olivolja
Apelsinsalt 2 dl flingsalt
1 st ekologisk apelsin (bra när man använder skal)
0.5 kruka rosmarin
2 msk rosépeppar
Powerdressing 1 st ekologisk apelsin
1 st granatäpple
1 st stor riven vitlöksklyfta
1 msk flytande honung
Olivolja
Salt och nymalen svartpeppar
Tips
Bjud dressingen till så var och en kan hälla på kycklingen och matvetesalladen.

Serveringförslag
Kokt matvete blandat med fetaost, rucola och rostade cashewnötter.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Börja med apelsinsaltet och dressingen. Apelsinsalt: Tvätta apelsinen och riv skalet fint.
3. Hacka rosmarinen och smula rosépepparn lite lätt. Blanda allt med saltet. Låt det salt du inte använder direkt torka ett dygn på en bricka. Rör då och då och förvara sedan i en fin glasburk.
4. Powerdressing: Rulla apelsinen och granatäpplet mot ett hårt underlag så saft och kärnor släpper lättare.
5. Skär apelsinen och granatäpplet mitt itu och pressa ur saften med en citruspress.
6. Pilla ur granatkärnorna med en gaffel och spar dem. Blanda de två juicerna och tillsätt vitlök och honung. Häll i lika mycket olivolja som juice. Smaka av med salt och peppar.
7. Powerkyckling: Gnid in kycklingen med ca 2 matskedar av apelsinsaltet och se till att det kommer lite under skinnet också. Lägg kycklingdelarna på en plåt eller i en stor form.
8. Tvätta och skär apelsinen i klyftor och placera mellan kycklingdelarna tillsammans med lite rosmarinkvistar och oliver.
9. Peppra och droppa över lite olivolja. Stek i ugnen ca 20 minuter tills klar vätska sipprar ut när du skär i tjockaste delen.
10. Häll över lite av dressingen och strö på granatäppelskärnor, låt det gå klart i ugnen en minut till så allt blir varmt. Servera kycklingen med dess goda sky direkt från formen.

1 kommentar:

  1. Du är inte ensam. Ut med korven, skinkan och tack gode gud att det bara är jul och nyår en gång om året. Nu jäklar är det nya tag och jag ska försöka hitta nya muskelgrupper i år.
    Kycklingen såg väldigt smarrig ut.
    kramkram Katarina

    SvaraRadera