tisdag 7 februari 2012

Fåfänga ?

Fåfänga är för mig ett avlägset ord. Praktiskt och bekvämt känns däremot mycket mer nära och stämmer bra in på mig.
Förra veckans kyla och snö som drog in över oss, fick mig att rota fram överdragsbyxor och tjocka vantar. I den utstyrseln ser det mer ut som jag är på skidresa än på väg till jobbet . Men jag fryser inte och klarar av att vänta in en extra buss om tåget havererar.

Det jag däremot inte riktigt blir klok på är att se hur andra kan välja bort vinterkläder. När temperaturen visar minus 15 - hur kan man då välja bort mössa?

I hallen på dagis möts man av väl påklädda små barn. Men barnens mammor väljer istället att ha på sig små tunna nylonstrumpbyxor, mini kjol, tunn kappa, skyhöga stilettklack stövlar och självklart ingen mössa! 
Sen när vi lite senare möts vid busshållplatsen är de tvungna banka på sina iskalla ben för att hålla cirkulationen igång. Själv står jag där och är skitful, varm och nöjd och lyssnar på radion .
Ni snygga chica mammor -tänk på att ni fortfarande kommer att vara lika snygga och framför allt kloka om ni tar på er vinterkläder på vintern!

6 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg!!!
    Ja, mitt liv som fryspinne (bra norskt ord!) är verkligen förbi. Njutningen av varma kläder spred sig sakta genom kroppen under mina gymnasieår. Men det är väl "ett tecken i tiden" - att klä sig ungdomligt även på isfronten, långt upp i vuxen ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta -Jag tror du är och förblir dunjackornas och ull-underställens leading lady , all time!

      Radera
  2. Håller helt med. Jag kan frysa i Ballykängor, dunjacka och mössa och fryser ännu mer då jag ser människor i tunnsulade skor, tunna jackor och barhuvat. Fattar inte heller hur de är funtade som kan gå ut så. Jag tycker det kan vara häftigt med kyla och få pälsa på sig, ja under en begränsad tid åtminstone. Även fast man ser ut som en michelingubbe. Tiden för nylonstrumpor och tunn kappa kommer ju också, och den uppskattar man mer om man gått i underställ och täckbrallor en tid.

    VARMA kramar från mig :-)

    SvaraRadera
  3. Så skönt att höra att jag inte är den enda på denna jord som fryser när jag ser dessa korkade barhuvade människor!

    VARM kram tillbaks!

    SvaraRadera
  4. Varm och ful behöver inte gå hand i hand. Jag tycker inte det är snyggt med vare sig klackar, nylonstrumpor eller minikjol. I kylan blir det då både kall och ful medan varm och snygg mer är den rätta melodin. Det finns ju massor av snygga vinterkläder och mössor ska vi inte prata om... Och så är de ju så sköna att dra på sig!

    Den som vill vara fin i tunna och kalla kläder kan ju åtminstone vänta tills de är på jobbet och byta om och klä sig varma när de är ute i kylan. Så gör flera av mina kollegor. Vips byter de om till fina inneskor och hänger undan det tunga och varma i klädskåpet. Fast luften är ju fri så låt dem frysa och var själv varm och snygg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fulheten bjuder jag på. Jag håller helt med dig Lotta. Det finns snygga varma kläder varför inte använda dom , precis så tänkte jag.

      Nu finns det ju smarta täckkjolar att dra på sig, så inte finns det några ursäkter för att frysa!

      Radera