söndag 25 mars 2012

Sallad till det mesta

Den här salladen från gårdagens middag kan jag verkligen rekommendera. Receptet hittade jag i senaste Lantliv. Jag bjöd också på en passionsfruktsmoussetårta från samma tidning, men när det var dags för den att serveras fanns där ingen kamera. Tårtan var riktigt god men det behövdes en rejält vass kniv för att bryta sig igenom chokladbotten.

Den goda salladen innehöll: I ask gula körsbärstomater, 1 ask röda körsbärstomater, 1 mogen mango, 2 förpackningar mini mozzarellaförpackningar á125 g, 150 g sugarsnaps,1 bunt grön sparris, 2 avocado, saft av citron.

 Jag gjorde också en senapsdressing som passade fint till . Men jag serverade den ur en kanna . Dressing: 3 msk skånsk senap, 1/2 dl äppelcidervinäger, salt och peppar efter smak, 1 dl rapsolja , 2 msk finhackad dill.
Sparris och sugersnaps fick ett snabbt uppkok i lättsaltat vatten . Sköljdes sen i kallt vatten . Avocadon slängde jag ner strax innan servering.

8 kommentarer:

  1. Den salladen har jag också spanat in! Låter jättegott med den dressingen till. Ska lagas inom kort.

    Ha en bra vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Låter kanongott ! Kanske skulle man svänga ihop den i kväll ?!? :)

    SvaraRadera
  3. Den verkar supergod - åt ni något mer till? Kött/bröd/ost?

    Letar inspiration till kommande helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en potatisgratäng med mycket vitlök och getost. Det blev sen dubbelmarinerad oxfilé. Oxfilén serveras kall, en himla bra middag som går att förbereda och dessutom smakar riktigt gott.

      Till förrätt gjorde jag våfflor med en laxröra: rökt lax, smetana , dill ,pressad citron , peppar, sen ströddes lite hackad röd lök och kaviar över varje liten våffelbit.
      Våfflorna intogs lite informellt till fördrinken- i soffan och ståendes.

      Lycka till nästa helg!

      Radera
  4. Jag döör! Varför kan inte jag få bli frälst på matlagning och bara få någon himmelsk "touch" och bara få massa inspiration till spännande mat!!! Varför har jag blivit så här? Får fortfarande inte till en redning t.ex. T.EX!!! Så himla pinsamt. Men kanelbullar kan jag ju förstås - det är iallafall näringsrikt...

    SvaraRadera
  5. My God! Vad gott. Hela menyn. Mästerkockarna, släng er i väggen!!

    SvaraRadera
  6. Salladen var jättegod!
    Tack för receptet - alla som var här igårkväll ville ha recept :)
    Den kommer absolut att serveras fler gånger här hemma.

    SvaraRadera