måndag 11 juni 2012

Somliga går i trasiga skor

Förutom en helg som gick i migränens tecken och den årliga grovsophämtningen på Nämdö, har jag hunnit med några trevligheter också. Fredagskvällen var vikt åt vår vän Sam, som bjudit in oss till hans disputations middag på fina restaurangen Claes på hörnet i Vasastan. 
Som vanligt drabbas jag i sista stund av sko-ångest. Inte kan jag ha mina gympaskor på mig under sån middag. Kanske mina converse då? nja det kanske inte heller passar sig i ett sällskap av professorer och doktorer. Nog jobbigt var det att fundera över samtalsämnen som inte rör det vetenskapliga.
Tillslut hittade jag ett par gamla sandaler i storlek 41 som faktiskt gick på, så dem fick det bli.
Fredagskvällen var som den bästa av sommarkvällar, lagom varm och stan var full av glada festklädda studenter. Promenaden från tekniska högskolan var därför bara en trevlig del av kvällen. Tills jag kände att något inte stod rätt till! 
Det började glappa något förfärligt under högerfoten och vips låg där en klack på gatan! Promenaden längs Valhallavägen var nu inte längre lika angenäm. Nån minut senare var det dags för vänstra klacken att ge upp. Nu gick jag där förtvivlad med en gång som en ankas. Önskade just då att jag gick längs strandpromenaden på en turistort, där neonfärgade foppatofflor och flip-flops finns i överflöd. Nu var det bara till att bita ihop och tänka ut en bra entré.
Det enda sättet då är att bara vara den Carina jag är - full av självironi och med ett stort leende på läpparna klampade jag på i värsta Lill-Babs stil! 
Kvällen blev på det sättet mycket trevlig och lyckad. En taxi hem sen underlättade min ankgång som annars hade varit bra påfrestande.

Målet nu är att försöka hitta ett par nya färska lagom höga lite kvinnliga sandaler. Sen att inte tänka så mycket på vad som är rätt eller fel när det gäller klädsel och skor. Jag ska istället börja mer tänka som Madonna och Lady Gaga. 
Ett par vita converse hade då varit helt rätt! Eller några sommarblommor nerpetade i ett par kängor som på bilden. Kanske till midsommar ......?   Favoriten Cornelis W sjunger här en passande låt.
Bildbevis - Klackar som smular som en gammal mandelkubb när man rör vid dom!

6 kommentarer:

  1. Härlig historia :) Låter som du hade en trevlig kväll trots skofadäs. Lycka till med nya fotbeklädnader. Kram.

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj vilken kväll. Och Cornelis till det. Världens bästa Cornelis.

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka, vilken ljuvlig historia;)

    Hoppas migräneländet har släppt!

    SvaraRadera
  4. Haha! Den brända mandelkubben passar jag på;)
    Tänk att med dig blir livet aldrig tråkigt:)
    Kram t

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha så dråpligt och så underbart du berättar och bjuder på dig själv, men sån är ju du tack och lov :-)

    Har samma bekymmer med klackade skor (alltså inte att de går sönder) men att hitta nåt jag gillar och trivs i. Pumps har jag bara haft en gång, när jag tog studenten...

    Hoppas migränen har släppt. Ser fram emot fler inlägg - med eller utan skor :-)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Här är en med erfarenhet med klackar som lossnar! Var ju en smula yngre. Du och jag var på Stadshuset och jag hade ju skridskor, utan medar, på fötterna. Med lim i väskan och gott humör, blev det en kväll som vi aldrig glömmer! Men jag ser ju att lim hade nog inte hjälpt på dina klackar. Med självironi kommer man otroligt långt! Det är också ett tecken på intelligens! Migrän var ju enligt romarna, också ett tecken på storhet. Du har fått dubbelt upp och jag är glad att jag får vara en del av ditt liv!!!

    SvaraRadera