fredag 1 juli 2011

Fast Delivery - Grattis Valdemar!

Det blev bara ett foto från badrummet , vi var ju liksom inte beredda!

Idag den 1:a juli för 3 år sedan kom han ut där hemma på badrumsgolvet. Den här gången ville jag vara väl förberedd var min tanke då jag väntade mitt sista barn .Under våren hade jag flitigt följt varje avsnitt av Barnmorskorna och försökt ta in alla detaljer som man bör få med sig när man checkar in på förlossningen. 

Då mina två andra söner kommit ut på ett oförskämt lätt sätt fick jag nu inte tro att den här gången skulle bli samma sak , det hade trots gått 18 år sedan första gången.
I mobilen hade jag knappat in de sjukhus som låg närmast , mitt i sommaren kan de ju hända att man befinner sig på landet eller så.
Vi var mitt uppe i en flytt och man kan knappast påstå att man låg still om dagarna och bara väntade på vår lille bebis. Men 2 dagar efter utsatt datum var det dags att äntligen bege sig till sös där vi hann att vara en timme innan vi skickades hem . Värkarna var för dåliga - kom tillbaks imorgon . 
Nu var jag rejält besviken , jag som nästan födde son nr 2 i bilen och den här gången inte alls ville vara med om en ny stört förlossning !


Besviken åkte jag hem för att vänta och stå ut till i MORGON! Men hur fel hade de inte där på sös , efter en kort promenad runt kvarteret var det knappast tal om vänta mer. Jag sprang runt som en råmande ko , gick in i mig själv och började bädda i badrummet . Andreas ringde ambulans utan större framgång och mina söner satt som vanligt vid sina datorer med ett stort frågetecken i ansiktet. VAD HÄNDER???


Nu fanns det ingen återvändo , djuret i mig såg till att allt skedde på allra bästa sätt. På några minuter var allt klart och vi kunde själva ta emot vår son där inne i badrummet . Ett fantastiskt ögonblick som jag aldrig hade velat vara utan. Mina stora killar fattade förstås ingenting men jag tror ändå att det nu i efterhand blev ett fint minne.Och åtminstone är de väl förberedda den dagen då de själva blir fäder.


Ambulansen kom så småningom och det blev en ganska komisk färd tillbaka till sjukhuset , för att inte tala om personalens miner när vi kom tillbaks med en liten bebis i invirad i en handduk.


                                                    Valdemar Sam , idag 3 år!


Storebror Ashley som fyllde 21 år på självaste midsommarafton firar vi också idag. När han föddes så var det inte heller som vanligt då han föddes i badkaret , fast på sjukhuset förstås!

8 kommentarer:

  1. Wow vilken underbar läsning, tack för att du vill dela med dig. Vilken grej att föda hemma...Så fint att allt gick bra. önskar dig en fin helg. kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Å så fint, men chockerande förstår jag. Sen att instinkten tog över, vackert bara det. Vad skönt att det gick bra.
    Och hur sjutton kommer det sig att man ska flytta när man är höggravid?
    Vilka jättefina killar du har.
    kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Oj :) Grattis till fine sonen!

    SvaraRadera
  4. Klart att instinkten tar över men ändå....måste ha varit helt överväldigande för er ALLA. Stort grattis till födelsedagsbarnet.

    SvaraRadera
  5. WOW, tja vid vissa tillfällen i livet finns det inte så mycket till val, det är bara att följa med och försöka göra det bästa av situationen! Tack för att vi fick dela ett litet hörn av en fantastisk upplevelse!

    Du är bjuden imorgon förresten ;)
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  6. Hoppsan ja så kan det gå, tyvärr händer det nog väldigt ofta med nr två och tre vad jag förstått efter lite jobb på förlossningen:/ Grattis till lille V, samma dag som min lillebror:)

    Kram på dig C!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin läsning. Och vilken upplevelse det måste ha varit för er. Magiskt på något sätt. Ha den äran till födelsedagsbarnet. Hej hej!

    SvaraRadera
  8. Grattis Valdemar och Grattis Ashley! Men Carina, du är tuffast i stan. Kram

    SvaraRadera