lördag 16 juli 2011

Ö-liv

Så här såg det ut i vår vik när jag var barn. Vår affär låg ett stenkast bort . Mina somrar som barn var så likt livet på Saltkråkan man kunde komma . Det fanns gott om kompisar och dagarna ägnades åt lek och bus ,oftast utan våra föräldrars uppsikt. 
När sen vår affär lades ner 1972 tyckte vi att det blev alldeles för långt bort på ön som den nya öppnades , säkert 10 minuters promenad!

Idag är det lite lugnare i viken , ja förutom några intensiva veckor i juli då sommarboende och deras vänner inte alls verkar bry sig om bensin priset . Det åks vattenskidor , vattenscooter dagarna i ända . Sen tar plötsligt allting slut och allt återgår till det gamla vanliga lugnet.


Tänk att på den tiden fick man gå till telefonkiosken . Det gällde att alltid ha mynt på fickan. Så sent som på 90-talet tyckte min pappa att det kunde vara värt att satsa på en telefon ute i stugan På något sätt gick ju det det telefonlösa livet också bra!
Idag behöver inte ö-borna och båtfolket enbart leva på konserver . Sommartid numera levereras mat och färskvaror ut till ön varje dag.
Personalen , några av dom på bilden är mina släktingar som jag varje år firar midsommar med. Bilden är från 1964.

5 kommentarer:

  1. Vilka underbara gamla foton! Trodde helt klart att det var från Saltkråkan först...Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Vackert! Kunde inte tänka mig att det var så mkt folk och båtar i vår lilla vik.. om man tänker bort de "sommarboende" i juli varje år då..
    Mvh Anonyma Lawrence

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Det var nästan aå att man började leta efter Tjorven på dem :)

    SvaraRadera
  4. Vilket suveränt repotage! Du är superbra på det här.

    SvaraRadera
  5. Mmm, vad ska vi ta idag? En konserv kanske? En bekant berättade om när grannen bjöd på banan första gången, nått de aldrig sett -snordyrt och generöst av grannen, men min bekant och hennes syskon slängde den. De trodde att de skulle bli förgiftade ;P

    SvaraRadera