måndag 21 november 2011

Ett år

Idag för ett år sedan, blev jag väckt av ett av de värsta samtalen man kan uppleva. Hur förberedd man än är, går det ändå inte att ta in att ens älskade mamma just gått bort. En märklig känsla jag då hade var att jag såg på mig själv utifrån, som i en film som spelades upp. Overkligt, fast ändå inte efter flera dagars vakande.

Jag minns vad jag hade på mig. Frukosten som jag försökte få i mig. Hur dimmigt det var den söndagen. Att jag ville jag själv sitta kvar en stund på rummet. Bara få vara ensam en sista gång med min mamma och samla tankarna. Sen efter en stund , slog det mig att jag var tvungen att ringa till min chef och förklara att jag inte kommer på måndag. Hur absurt kändes inte det? Nu var det jag som skulle vara vuxen och ringa och berätta att min mamma gått bort. Min mamma som alltid annars hjälpt mig med allt som varit svårt .

Veckorna som följde innan begravningen gick ganska bra. Jag har ju världens finaste vänner, som fanns där och stöttade mig. Mina stora söner fanns där också som tröst .Vi delar minnen, samtidigt som de har sina egna minnen av sin mormor. Sen hade jag förstås lille Valdemar, som här och nu behöver sin mamma. Ett litet barn, som på något sätt med sin närvaro får vardagen att fungera. 

Till begravningen valde jag den här låten som min allra längsta vän ( inte antal cm, utan år!!) framförde på ett vackert, unikt och värdigt sätt. Lotta, min barndomsvän som faktiskt också fått en del av min mamma under många år.
Vårt sista minne tillsammans, var när vi gick på gamla Minerva och åt fondue. Sen bar av till Cirkus, för en konsert med Björn Skifs. Ett av många minnen som jag kommer att bära med mig. Den här dagen är kanske speciell just idag, men med tiden kommer den att suddas ut. Livet tuffar på helt enkelt. Fler uppförsbackar är klart att vänta och däremellan lika många nerför.


The show must go on !

13 kommentarer:

  1. Så länge man har minnena och tänker på dem så finns de kvar, våra nära och kära, fast på ett annat sätt förstås. Man håller dem kvar i hjärtat. Jättefin låt med Björn.

    Kram...

    SvaraRadera
  2. Det var en stor ära att få sjunga på Margots begravning. Att få vara där tillsammans med dig. Jag har ju känt din mamma lika länge som jag har känt dig - hela mitt liv!
    Försöker lägga in ett foto från kvällen vi var ute tillsammans - det var en fantastiskt rolig kväll!:

    /Users/charlottafresk/Pictures/iPhoto Library/Originals/2004/Carina okt 04/Minerva 23.e okt 04.jpg

    SvaraRadera
  3. Fina ord och tankar. Den låten är så smärtsamt fin. Tänker på dig idag.
    STOR kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Det gör så ont att läsa dina rader idag. Din smärta, sorg och saknad andas genom varenda rad och träffar rakt i hjärtat. Tänker på dig och skickar dig stora kramar denna dag.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Så du har klarat av ett år nu. Känner verkligen igen mig i din overklighetsbeskrivning. Fast man visste så väl vad som höll på att hända var allt så overkligt, både sjukdomen, döden och tiden efteråt tycker jag, som det var en film som spelades upp och på något konstigt sätt var man en av skådespelarna. Nu har det hela kommit ikapp mig lite, och det känns många gånger värre, än den där filmen...

    Stor kram till dig, låten med Björn Skifs är så fin. Och sorglig. Snyft.

    SvaraRadera
  6. Fint skrivet om din mamma och din sorg. Känner med dig!
    Goaste kramen Cecilia

    SvaraRadera
  7. Fin, fn text. Får en att stanna till och tänka lite extra.

    Skickar en stor kram!
    a.

    SvaraRadera
  8. Vilken fin text med så mycket kärlek bakom ♥!
    Min mormor gick bort för några veckor sedan. Jag förstår hur du känner. Och jag känner med dig!

    Stora kramar ♥ CC

    SvaraRadera
  9. Så vackert skrivet om något så obeskrivligt svårt. Jag kan verkligen inte föreställa mig känslan, bara känna med dig och din sorg. Stor kram

    SvaraRadera
  10. Åhh jag känner verkligen med dig....fint inlägg, som verkligen berörde. Varm kram Johanna

    SvaraRadera
  11. Det är ju så svårt att förstå att någon som alltid varit med en plötsligt är borta. Den som verkligen sett dig från första sekund och följt dig genom livet, usch jag förstår att det är jobbigt och hoppas du får extra många kramar av alla nu,
    stor kram från mig
    Malin

    SvaraRadera
  12. Ett knip i hjärtat när jag läser din text om din mors bortgång. Har själv gamla föräldrar som åldras och förändras. Tanken kommer ofta nu, att ta tillvara den tid vi har kvar tillsammans.

    Det är viktigt med årsdagar då minnen och tankar får tid och plats att närvara.

    SvaraRadera
  13. Hej där!
    Har hittat till din blogg några gånger det senaste; gillar din blandning av allt!
    Detta inlägget berörde mig mycket. Sitter faktiskt här och gråter. Det är svårt det där med saknaden och sorgen. Har inte heller min fina mamma kvar; elaka cancersjukdomen tog henne ifrån oss. Nu tre år bort men ändå här och nu. Lite varje dag. Sången spelade vi för min mamma också men jag föll när jag hörde introt...så fin men rotar upp allt för mycket. Kikar säkert in igen. Fin vecka på dig!
    //Anna

    SvaraRadera