tisdag 1 november 2011

November

Foto av Anna Ådén

Sanna Töringe skriver så fint om den månad som många av oss helst vill hoppa över.


Tunna hjärtan böjer sig som om de vore av papp och uppblötta människor strävar mot vinden på väg från busshållplatsen. När gråsåsen lägger sig som en hinna över våra liv och tvätten svämmar över i badrummet hjälper inga tända ljus.
Men senare, när man sovit och hämtat andan och sopat köksgolvet kan goda saker som portugisisk lammgryta och ingefärspäron göra att allt blir bra. Eller muskatelldruvor blekgröna och isande. Eller stora gula krysantemum, de som ser japanska ut. Eller lövavtryck på gatan. Novemberkaktusar. Engelska deckare på tv och tjocka ulliga ylleplädar. Nya gummistövlar. Nakna jungfrun , den lilla höstkrokusen som inte ens behöver jord. Löksoppa med mycket het ost. Clementiner på blåa stora fat. Vit cyklamen och rysk körsång. Betlyktor i lerig allhelgonanatt. Vinterbad, åtminstone tänka att man ska göra det. Man ska göra listor det är en överlevnadsstrategi. 

Jag tänker på den här gamla låten med Monika Törnell, och hur skönt det kan vara att smyga tillbaks till sängen en vardagsmorgon när huset är tomt. En dag i pyjamas hör en grå novemberdag till tycker jag .

7 kommentarer:

  1. Nu känns november månad plötsligt lite lättare att bjuda in. Så fint skrivet.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Härlig text! Jag tycker att november är ganska mysigt. Det gör inget att det är lite grått, man tänder ju ljus och kryper in där under filten. Var tid har sin charm, även en grå månad innan jul :-)

    SvaraRadera
  3. Med födelsedag i gråa och trista november som så många tycker var det här väldigt upplyftande att se och läsa. Brorsan fyller i juni och det är ju aningen trevligare med en somrig jordgubbstårta på födelsedagsbordet än ja, vaddå för bakverk i november. En budapestrulle :-)

    Sängen ser otroligt inbjudande ut. Jag skulle vilja ligga där som liten och ha mormor eller farmor stökande i köket intill, i full färd med att duka fram bullar och kall mjölk...

    Jag ska njuta av november, som vanligt hänger ju det mesta på en själv vad man gör det till. Nu är jag inspirerad till stordåd, även om det bara blir i form av en löksoppa.

    SvaraRadera
  4. Äntligen har man gott samvete för att hålla sig inne! Inga krav på stordåd för stora och små. Men så är jag ingen sommarmänniska heller - ljusrosa hy, migränvarning i stekande sol och badkruka!
    Enig med min namne ovan - en farmor (och då tänker jag på bloggerskans egen farmor när hon levde) som ordnar och fixar och själv få vara liten och ligga i sängen.

    SvaraRadera
  5. Lotta : Tänk att precis som du beskriver det med en farmor stökande i köket så har jag vuxit upp.
    Min farmor lät alltid mig ligga i hennes säng när jag var hos henne . När jag vaknade var hon redan uppe och hade tänt järnspisen och satt en bulldeg.
    För min skull skulle det alltid finnas en bulldeg när jag kom dit.

    Jag kommer i år njuta av november. Fina nya vänner finns just nu och faktiskt är en budapestrulle inte alls så dum om man petar in lite extra hallon!

    Kram på dig novemberbarnet!

    SvaraRadera
  6. Lotta! Men du läste visst mina tankar!
    Yes, nu slipper vi sitta i skuggan och få kommentarer från hurtfriska baddjävlar!

    SvaraRadera