tisdag 29 november 2011

Tillbaka till 1976!

                                            

 Här snackar vi nostalgitripp! Jag var 10 år och hade ingen koll på vilka jeans som var rätt. Men en dag dök en ny tjej upp i klassen . Jessica som kom från innerstan. Den coola tjejen hade koll hon. Sen var det dags för oss andra förortsungar att vallfärda till "Birger Jarlspassagen" för att bli lika rätt som innerstads kidsen. Gul&Blå, Puss&Kram jeans som bars fram av den supercoole expiditen. In sen i ett litet bås för att se om de passade. Vissa minns jag låg på golvet för att lättare trycka in sig i de tighta byxorna.

Det är nu jag känner att jag inte alls saknar de tidiga tonåren.
Om ni har liknande minnen från de åren , vore det roligt om ni delade med er.

Ja, många av er kanske inte ens var födda då, men kanske finns det några oldies som minns tillbaka!

6 kommentarer:

  1. Ångest. Ångest. Frysa. Jag var bara en pinne och inga jeans satt tight på mig, så det blev ett par vinröda MacFree manchesterbyxor (tror jag dom hette) som var någorlunda trånga (men vad man fick ont i magen när man satt ned).

    SvaraRadera
  2. I arbetarfamiljen Jonasson (mitt maiden name) fanns det inte utrymme för finjeans till tonårsdottern. Tror faktiskt att det var MacFree mina hette också, nu när jag läser min namnes inlägg!

    Lika bra var kanske det för jag hade verkligen ingen koll på vad som var "rätt". Om jag hade vetat det i mina billiga kopior hade jag nog mått dåligt, men det gjorde jag inte - lyckligt ovetande :-) Tror inte heller att nämnda märken slog igenom lika stort så långt från huvudstaden.

    Kul med nostalgi!

    SvaraRadera
  3. Nu när jag läser det hade också jag ett par MacFree, vinröda manchester. Puss&kram hade jag inte ens hört talas om. I E:a var det poppis med de där kopiorna. :)
    Minns att när jag växte ur dem tvingades jag ge dem till en klasskompis som blev så överlycklig.
    Kram till dig så här mitt i natta
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig film! Du är så bra på att hitta såna nostalgiska grejer!
    Jag blev lite jeansmedveten tack vare en äldre granne, och jag hade Puss&Kram, ett par med en indian på märket på bakfickan minns jag. Eller kan det ha varit Dobber? Mac Free hade jag också. Men säkerligen mindre flashiga brallor med.

    SvaraRadera
  5. Jag var en lantis och mina föräldrar hade aldrig råd med Gul&Blå-jeans. Jag var sååå avundsjuk på kompisarnas v-jeans.

    Du vet förmodligen att Lars Knutsson ägare och grundare av Gul&Blå är pappa till Filippa K?

    SvaraRadera
  6. Vad roligt, vi pratade om just det här på lunchen i dag. Jag köade med (en skitsur) mamma i Birger Jarlspassagen (även kallad Gul&Blå passagen) för att få köpa ett par "Marlyn" som var höga, tighta och med stora rundade fickor bak. Oj, vad jag älskade dom jeansen!

    SvaraRadera