onsdag 25 januari 2012

Kvinnoöden igår ...och ett idag!

 Den här boken tycket jag  kvalar in i "coffe table book" kategorin på ett storslaget sätt. Den skulle passa riktigt bra redan nu på mitt soffbord. Tänk att välja ros efter mest spännande kvinnoöde. 
Efter dagens resa hem från jobbet, som gick i magsjukans tecken. Tycker jag att jag är värd den vackraste och ståtligaste ros som går att finna. En timme på buss och tunnelbana, likblek med zombie känsla var nog det värsta jag upplevt på länge. Så en ros vid namn Carina - tycker jag nu vore helt på sin plats!
Bokus

Det är en gammal tradition att ge rosor namn efter berömda kvinnor. I den här boken får vi veta mer om några av de extraordinära kvinnor som döljer sig bakom rosornas namn.

När rosentusiasten Ann Chapman anlade sin stora trädgård på Nya Zeeland insåg hon efter ett tag att hon hade mer än 125 kvinnor i sin rosenträdgård – rosor, både gamla och nya sorter, som hade lånat sina namn från framstående kvinnor. I denna vackra bok samlar Ann Chapman historierna om trettiofyra av de mest spännande och intressanta av dessa kvinnor. Här ryms berättelser om kärlek, mod, tragedier, revolution och inspirerande talanger.

4 kommentarer:

  1. Carinarosen är den enda taggfria varianten. Den växer hos och i mig sedan länge.
    Men finns det någon ros som heter "Mamma"? Någon som vet?

    SvaraRadera
  2. Tack för de vänliga orden Lotta! Skulle tro att Mammarosen finns det många varianter av. Taggfria Lotta hybriden , till den mer lite stickiga sorten som Birgittarosen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahahaha...!
      Min rosvariant är nog i plast eller tyg isåfall! till ära för hur totalt talanglös jag är, när det gäller sånt som växer ur jord. (Bergtomt är min melodi!)

      Radera
  3. Åhh vilken drömbok....Kram Johanna

    SvaraRadera