söndag 15 april 2012

Landet premiär 1

Sammanfattningsvis kan man säga att vår landet premiär blev ganska så blå och solig. Inte ett dugg vit! Från Stockholm kom rapporter om snö-men inte hos oss, inte en endaste liten snöflinga. I Sörmland sken solen hela helgen och vinterjackan kunde bytas ut mot en kofta. Sen förstås är inte alls som hemma när det kommer till bekvämligheter. Tidigt i morse när jag var uppe för att släppa ut katten var det en lätt frost där ute. Ugglorna hoade och de andra fåglarna sjöng. Lite kändes det som när Brasse öppnade sin lattjo-lajban låda ( om det nu var den med alla djurläten??). När jag ändå var uppe passade jag på att besöka min egna buske. Ganska så småburrigt faktiskt, iklädd nattlinne och träskor. Men sen när man får krypa tillbaks under de varma täcket så är myskänslan oslagbar. Hemmalivet har sina poänger och landet livet har sina - var sak på sin plats, som pappa Åberg skulle ha sagt.
Somliga samlar på blått glas!
Lördagen bjöd på blå himmel och syrener i knopp.
Fika stund stund vid brasan. Kardemummakaka och pågens vaniljgifflar. Dagens projekt var att elda upp allt ris från alla träd som kapades under höstlovet. Hur man sitter bäst på still på en stol kan skilja sig från person till person.
En lycklig Valdemar som återser alla kära gamla leksaker- inte en chans att den lille ungen ställer upp och poserar snällt när mamman ber om det.

5 kommentarer:

  1. Men gud vad mysigt det där med att krypa ner under täcket igen efter buskbesöket. Landet har verkligen sin charm. Mys!

    SvaraRadera
  2. Visst blev det fint på lördagen i alla fall! Söndag blev ett mish-mash i vår del av Sörmland. Det där med Lattjo-lajban-lådan var en klockren beskrivning. Fåglarna var som tokiga, hela dagen och på natten också! Tror att de har en del parning och revirjobb att ta hand om.

    M tog upp snickrandet med trädäcket igen, medan jag tittade på från under en filt i solen. Helt OK för mig :-)

    Man håller sig gärna lite extra länge innan man drar på sig det nödvändigaste för att gå ut, men sen som du säger, inte mycket som slår att få krypa ner under täcket igen :-)

    Vilken jättefin blå samling du har!

    Ha en fin vecka och kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske ska vara glada över våra obekväma små landställen. I morse däremot var jag lika glad att vara hemma och ha det varmt och gott under toa-stunden.

      En frisk och kry vecka önskar jag dig nu.

      Kram!

      Radera
  3. Visst ska det vara blått i stugan! Härligt att komma tillbaka och återse allt.
    Låter så himla mysig er helg. Och ingen snö behövde ni tampas med heller.
    Vi blev kvar hemma men jag SKA ut nån dag i veckan har jag bestämt. Kram.

    SvaraRadera
  4. Låter ju som du har haft en ljuvlig helg på landet : )

    SvaraRadera